“Gemeente Boxtel zet zich in voor een veilige en eerlijke huurmarkt, zonder discriminatie, intimidatie en wanpraktijken!”
Bij het meldpunt Goed Verhuurderschap van de gemeente Boxtel kunt u terecht voor de volgende onderwerpen:
- U vermoedt dat u door een verhuurder wordt afgewezen voor een woning vanwege uw godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of burgerlijke staat.
- U wordt geïntimideerd door uw verhuurder.
- Uw verhuurder legt uw huurovereenkomst niet schriftelijk vast.
- Uw verhuurder heeft u niet schriftelijk gewezen op:
- uw rechten en plichten
- duidelijke afspraken over een eventuele borg
- de regels over de servicekosten
- de contactgegevens van de beheerder
- op de contactgegevens van het lokale meldpunt problemen met verhuurders
- Uw verhuurder vraagt meer dan 2 maanden huur als waarborg.
- Uw verhuurder betaalt de waarborg niet binnen 2 weken nadat u uit de woning bent vertrokken terug.
- Uw verhuurder vraagt naast huur en waarborg nog een extra bedrag, bijvoorbeeld bemiddelingskosten.
- Uw verhuurder geeft geen specificatie van de servicekosten. Uw verhuurder moet ook een jaarlijkse afrekening geven van de servicekosten.
Hoe gaat het Meldpunt Goed Verhuurderschap te werk?
Melding
Het Meldpunt Goed Verhuurderschap is een laagdrempelige organisatie waarbij huurders al hun meldingen omtrent hun huursituatie kunnen melden.
Dit is kosteloos en kan anoniem.
Meldingen worden binnen 48 uur na verzenden opgepakt. Melder krijgt een advies of er worden vervolgvragen gesteld ter verduidelijking van de melding
Onderzoek
Het Meldpunt Goed Verhuurderschap onderzoekt alle ontvangen stukken en beoordeelt of er sprake is van norm-overschrijdend gedrag.
Dit onderzoek kan enkele weken in beslag nemen, afhankelijk van de informatie.
Na het onderzoek ontvangt huurder de uitkomst van dit onderzoek en het advies om verdere stappen te zetten.
Advies en doorgeleiding
Indien de melding gegrond is, zetten wij de melding door naar de afdeling Handhaving om stappen te ondernemen.
Handhaving gaat in gesprek met verhuurder om de wanpraktijken te bespreken en geeft (mogelijk) een waarschuwing of boete, afhankelijk van de ernst van de overschrijding.
De Gemeente informeert u verder over het proces.